Kodėl firmos remia sportą?

Galime sakyti, kad parama – tai sudėtinė firmos politikos dalis, skirta padidinti firmos naudą.

Išlaidos, skirtos kompanijos įvaizdžiui, žinomumui pagerinti, reškia vis didesnę  svarbą firmai – rėmėjai. Sportas asocijuojasi su sveikata, pergalių troškimu, jėga, valia, todėl firmos – rėmėjos tikisi gauti toki apibūdinimą ir sau, savo produkcijai. Jėga, kova, valia siejami ne tik su sportu, tačiau ir su verslo pasauliu. Rėmėjas per paramą nori tarsi susitapatinti su sportu, taip gerinant savo įvaizdį. Daugeliui rėmėjų tai pavyksta: padidėja, jų produkto vardo žinomumas, kas skatina didesnius pardavimus. Firmai sekasi. Tačiau nereikėtų pamiršti, kad efektas gali būti ir visiškai priešingas. Tokioje situacijoje atsidūrė firma “Chrysler”, kuri rėmė Škotijos nacionalinę rinktinę per Pasaulio futbolo čempionatą 1978 metais Argentinoje. Šios firmos įvaizdis žymiai sumažėjo po to, kai komanda pralaimėjo beveik visas rungtynes ir laikraščiuose pasirodė straipsniai, jog Škotijos rinktinės pralaimėjimus įtakojo jos nariai, kurie vartojo alkoholį bei narkotikus čempionato metu. Taip firmos “Chrysler” įvaizdis krito ryšium su šiuo skandalu. Bet tai buvo laikina.

Sporto žvaigždės yra puikiausios reklamos skleidėjos. Išsivysčiusių šalių verslininkai tai seniausiai žino, o iš to laimi abi pusės: ir reklamą užsakantys verslininkai, ir sportininkai. Lietuvoje tokio pobūdžio laimėjimai dar nėra dideli. Didelėse išsivysčiusiose šalyse sporto žvaigždės, kurios ir taip uždirba milijonus, prisideda dar antrątiek ir net daugiau už reklamą gautų milijonų. Didžiausią pasisekimą šiuo atžvilgiu Lietuvoje turi krepšininkai bei krepšinio komandos. Bene plačiausiai nuskambėjusi Lietuvos krepšinio rinktinės sutartis buvo su amerikiečių roko grupės “Grategul Dead” vadybos bei reklamos reikalus tvarkusia firma. Ši sutartis buvo sudaryta 1992 metais prieš Barselonos olimpines žaidynes. “Grateful Dead’’ ir krepšinio simboliais išmarginti Lietuvos krepšininkų rinktinės laisvalaikio marškinėliai turėjo didžiulį pasisekimą ne tik olimpinėje Barselonoje, bet ir visame krepšinio bei roko mėgėjų pasaulyje ir buvo masiškai perkami, nepaisant jų nemažos kainos. Tų garsiųjų marškinėlių populiarumui pagelbėjo ne tik olimpine bronza apvainikuotas mūsų krepšininkų žaidimas Barselonos žaidynėse, bet ir per pasaulį nuskambėjęs pergalingas Lietuvos žygis iš SSRS imperijos į laisvę.  Matyt, kad šios sutarties rezultatais buvo patenkintos abi pusės, kadangi po ketverių metų, prieš Atlantos olimpines žaidynes, buvo pasirašytas dar vienas jos variantas ir rinkoje vėl pasirodė naujų kaukolėtų marškinėlių siunta.

Teikdamos sporto paramą, įmonės stengiasi užmegzti sporto klubų, organizacijų, sportininkų bei įmonės vardo, produkto tarpusavio priklausomybę. Įsitraukdami į šią veiklą, rėmėjai nori maksimaliai sumažinti riziką ir gauti kuo didesnį pelną. Noras pasipelnyti yra vienas svarbiausių veiksnių, skatininčių remti sportą ir skiriančių paramą nuo labdaros ar mecenavimo. Šiuo atveju nemažai rėmėjų remia tikslu reklamuotis per įžymių sportininkų garsius vardus.

 

Dar viena žinomesnių reklamos sutarčių buvo kai “Kalnapilis” įtraukė į savo reklamos kampaniją Arvydą Sabonį ir susitarė, jog šis reklamuos nealkoholinį ”dvarų” alų. Lietuvoje šešiaženklė “Kalnapilio sutartis” ikišiol nepranokta. Visai neseniai A.Sabonis su kitais žalgiriečiais, įskaitant ir legionierių T.Beardą, nusifilmavo mineralinio vandens “Vytautas” vaizdo klipe.

Be A.Sabonio nemažai pasipelnė iš reklamos ir Š.Marčiulionis bei J.Kairys. Akrobatinio skraidymo virtuozas J.Kairys yra jau pasipelnęs Japonijoje, kai reklamavo ten “Honda” automobilius bei “Coca Cola”. Beje būtent šioje šalyje J.Kairys yra ypatingai mėgstamas ir mylimas. Lietuvoje gi J.Kairys kartu su F-1 lenktynininku M.Hakinenu dalyvavo “WEST” cigarečių reklamoje. Beje už šią reklamą J.Kairys vos nenukentėjo, kadangi tabako gaminių reklamos Lietuvoje yra draudžiamos. Š.Marciulionis buvo pirmasis Lietuvos sportininkas, kurį savo produkcijos veidu pasirinko užsienio kompanija “Sprite. Garsiausios Lietuvos dviratininkės užsienyje nuolat irgi ka nors reklamuoja. Jų sportinė apranga išmarginta įvairiausiais jų sporto klubą remiančiais firmų pavadinimais. Ne dėl gražumo išmargintos ir Lietuvos automobilių lenktynių meistrų lenktyninės mašinos.

Visa šios reklamos sutartys tik įrodo, kad Lietuvoje įmonės puikiai naudojasi save populiarindamos per žymių sportininkų populiarumą. Daugelis žmonių neretai „kopijuoja“ savo mėgstamus sportininkus, bando susitapatinti su jais. Tad jeigu jau mėgstamas sportininkas  sako, jog  šis produktas geras, tai tikėtina, jog ir jo gerbėjai susidarys tokią nuomonę apie šį produktą, t.y.jį pirks. O firmai to ir reikėjo, ji gaus pelną.

Yra nemažai firmų, kurios remia sudarydamos ilgas sutartis, tikslu pasiekti pelną. Viena tokių kompanijų, siekiančių pelno per sporto paramą yra kompanija „Siemens“. Informacinių komunikacijų grupė „Siemens AG“ yra aiškus futbolo rėmėjas Kinijoje. „Siemens“ ir nacionalinė Kinijos futbolo asociacija sudarė kontraktą, kad ši firma rems nacionalinę futbolo lygą. 3 metus nuo lygos įsikūrimo vadinsis ji „Siemens superlyga“. Be to, ši kompanija rems lygos taurę, kuri vadinsis „Siemens Supertaurė“. „Siemens“ nuo šiol bus didžiausia sporto rėmėja Kinijoje. Kompanija paskelbė, kad ir toliau kaip ir ikitol rems Azijos taurę. „Siemens“ sukurs ir tinklalapį, skirtą fanams. Futbolo fanai galės išrinkti geriausią žaidėją, galės sužinoti apie rezultatus, rungtynių tvarkaraštį, taip pat galės parsisiųsti paveikslėlių ir žaidimų. „Siemens“ partneris TV transliacijų bus Shanghai Mediagroup. Kinijoje futbolas yra populiariausia sporto šaka, pritraukianti prie televizijos ekranų per 3,8 milijardų kiniečių per metus. Stadionuose apsilanko apie 600 milijonų futbolo fanų. Futbolas vaidina labai didelį vaidmenį Kinijos žiniasklaidoje. Vienas iš „Siemens“ kompanijos tikslų yra nutaikytas į tolimesnį šios firmos prekinio ženklo žinomumą pasaulinėje mobiliųjų komunikacijų rinkoje bei padėti verslui Kinijoje. Sporto pasaulyje „Siemens“ vardas siejamas ne tik su Kinijos futbolu. Ši kompanija remia tokias pasaulyje žinomas futbolo komandas kaip: Madrido Real (Ispanija), Miuncheno Bayern (Vokietija), FC Chelsea (D.Britanija), Cruzeiro (Brazilija) ir kitas.

Mano nuomone, „Siemens“ puikiai sukūrė savo marketinginę strategiją. Kinija yra stipriai auganti valstybė informacinių technologijų pasaulyje. Ji vejasi tokias išsivysčiusias šalis kaip JAV ar Japonija. Todėl „Siemens“ jau dabar „įleido savo šaknis“ į Kinijos rinką, remdama taip mėgstamą šioje šalyje sporto šaką – futbolą.

Nors parama pripažįstama kaip sudėtinė įmonės veikla siekiant tam tikros naudos, tačiau daugelis įmonių ją vykdo remdamosi altruistiniais motyvais. Tai pasitaiko Lietuvos sportui, nes šis reiškinys neturi senų tradicijų Lietuvos sporte. Daug įmonių vadovų remia sportą todėl, kad yra patys sportavę, dalyvavę sportinėje veikloje ir supranta esamas problemas.

Pagrindiniai įmonės rėmėjos tikslai yra:

1.      padidinti prekės/paslaugos , vardo žinomumą,

2.      pakeisti įmonės įvaizdį,

3.      sukurti neformalius santykius su vartotojais, tiekėjais

4.      sukurti geranorišką aplinką tiek įmonės viduje, tiek išorėje,

5.      įgyti pranašumą konkurencinėje aplinkoje.

Jei rėmėja užsibrėžė tinkamus tikslus bei juos įgyvendino, tai galime teigti, jog tikslų vykdymas per paramą atneš įmonei naudos. Būtent naudos siekia kiekviena firma rėmėja.

viksraitis.com